Dr. Raphael Morschett

ALUMNUS POST-DOKTORAND

Postanschrift:

Universität des Saarlandes

Campus A2 2, Raum 0.12.2

66123 Saarbrücken

 

Besucheradresse:

Universität des Saarlandes

Campus C9 3

66123 Saarbrücken

 

Fon  +49 (0) 681 / 302–4872

E-Mail raphael.morschett(at)uni-saarland.de

 

 

 

 

Raphael Morschett wurde 1992 in Saarbrücken geboren und studierte Englisch und Philosophie an der Universität des Saarlandes. Seinen Master schloss er 2016 mit einer Arbeit zum Thema »A linguistic analysis of verbal humor in Annie Hall« ab.

 

Von April 2018 bis Juni 2021 war Raphael Morschett mit seiner Dissertation zum Thema "Watch and Listen to the Dream of Time and Space" – On the Phenomenology of the Oneiric in the Films of David Lynch Doktorand im Graduiertenkolleg. Seit Juli 2021 ist er Post-Doktorand.

 

    • Film-Phänomenologie und Film-Philosophie
    • Phänomenologie des Träumens
    • Amerikanischer Film
    • Surrealismus im Film

     

    »Watch and Listen to the Dream of Time and Space«

    On the Phenomenology of the Oneiric in the Films of David Lynch

     

    There is hardly a contemporary film director whose name is as closely linked to the dream(-like) as that of David Lynch. Both popular and academic discourse frequently identify Lynch’s films by their dreamlike qualities. However, in the existing literature on Lynch, these qualities tend to remain underspecified in terms of their experiential dimension. Departing from an interest in the phenomenon of dream experience, this is the first systematic book-length study exploring the nature and function of the oneiric in the director’s different phases and audio-visual formats. It shows that, over the course of 50 years, Lynch has developed a cinematic aesthetics of the oneiric – an ensemble of four dream-related dimensions that unfolds its full potential in the dynamic interplay between sensory address and reflective medialization. On the one hand, what I call the Lynchian oneiric presents a markedly sensory-perceptual mode of experience – both characters and viewers are challenged in their perceptual patterns, while at the same time being immersed in the material dream scenario. On the other hand, the Lynchian oneiric provides a mode of both psychological and medial reflection. Not only the characters, but the films themselves are inclined to ‘turn back’ on themselves in a dream, exploring the preconditions, possibilities, and limitations of their own existence and ability to know the world. The oneiric in Lynch’s films is thus of phenomenological, media-theoretical, and philosophical interest.

     

     

     

     

    • Die Beziehung zwischen Film und Traum aus phänomenologischer Perspektive. In: Lexikon Traumkultur. Ein Wiki des Graduiertenkollegs "Europäische Traumkulturen", 2022; http://traumkulturen.uni-saarland.de/Lexikon-Traumkultur/index.php?title=Die_Beziehung_zwischen_Film_und_Traum_aus_ph%C3%A4nomenologischer_Perspektive.
    • »Please remember, you are dealing with the human form« – Sensory Perception and Materiality in David Lynch's The Alphabet (1968). In: Sophia Mehrbrey u. Stephanie Catani (Hrsg.): Träumen mit allen Sinnen. Sinnliche Wahrnehmungen in ästhetischen Traumdarstellungen. Paderborn: Wilhelm Fink (= Traum - Wissen - Erzählen 6), [im Druck].
    • »My dream is to go to that place […] where it all began« – Traum, Nostalgie und die Atombombe in Part8: GottaLight?. In: Frank C., Schleich M. (Hrsg.) Mysterium Twin Peaks. Wiesbaden: Springer VS 2020, S. 171-191. doi.org/10.1007/978-3-658-29752-7_11 [letzter Zugriff: 15.08.2019].
    • zus. mit Carrie Ankerstein: Do you hear what I hear? A comparison of phoneme perception in native and Saarlandian German nonnative speakers of English. In: Saarland Working Papers in Linguistics 4 (2013): 01-08. Volltext:http://scidok.sulb.uni-saarland.de/volltexte/2013/5594/ [letzter Zugriff: 15.08.2019].
     
     
    Oktober 2020

    Vortrag im Rahmen der Vorlesungsreihe »Erfolg in Serie – Staffel VIII« zu Better Call Saul (2015 - ) im Kino 8 ½, Saarbrücken.

     
    Februar 2020

    Vortrag im Rahmen der internationalen Nachwuchstagung »Träumen mit allen Sinnen. Sinnliche Wahrnehmung in ästhetischen Traumdarstellungen« des Graduiertenkollegs »Europäische Traumkulturen«; Vortragstitel: »Please remember, you are dealing with the human form« – Sensory Perception and Materiality in David Lynch’s The Alphabet (1968)

     
    September 2019

    Vortrag im Rahmen des 26. Germanistentags zum Thema »Zeit«; Vortragstitel: »Through the darkness of future past« – Zeit- und Traumerfahrung in Twin Peaks; Universität des Saarlandes

     
    Mai 2019

    Einführungsvortrag im Rahmen der Filmreihe »Traumschau II« zu Twin Peaks – Fire Walk with Me (1992) im Kino 8 ½, Saarbrücken.

     
    November 2018

    Vortrag im Rahmen der Vorlesungsreihe »Erfolg in Serie – Amerikanische TV-Serien als Gesellschaftsdramen« zu Twin Peaks (2017) im Kino 8 ½, Saarbrücken.

     

    Oktober 2017

    Vortrag im Rahmen der Tagung »Reading American TV-Series – An Interdisciplinary Conference«; Vortragstitel: »A Phenomenological Approach to Dreaming in Twin Peaks«; Universität des Saarlandes
     

    April 2014

    Posterpräsentation im Rahmen der Spring School »Individual-centered Approaches to Speech Processing«; Poster: »German Learners' Perception and Production of English Consonant Phonemes«; Universität des Saarlandes

     

    Mai 2019

    Organisation der Filmreihe »Traumschau II« im Kino 8 ½ (gemeinsam mit Nicole Häffner und Myriam Gindorf) 

     
    November / Dezember 2017

    Forschungsstipendium »GradUS global« (DAAD), wahrgenommen an der Queen Mary University of London (QMUL)